Biografie

În paralel cu studiul clasic în cadrul liceului (Liceul clasic al Universității de Litere „La Sapienza” din Roma, unde a frecventat Departamentul de Italianistică cu Alberto Asor Rosa, și cursurile de „Artă și Spectacol” și cele de istorie a muzicii ținute de Fedele D’amico), a studiat de asemenea muzica și pianul, primele experiențe în sfera teatrală întâmplându-se chiar pe perioada liceului și universității.

Decide să se alăture maeștrilor teatrului, colaborând cu titanii operei din Milano: Laboratorul de Scenografie Sormani și Croitoria Teatrală Brancato.

Deși extrem de tănâr, devine deja asistent în teatre, dintre care: Fenice di Venezia („La Favorita” de G. Donizetti cu Shirley Verrett), Teatrul Filarmonic din Verona („Don Pasquale” de G. Donizetti cu Enzo Dara), Opera Giocosa din Savona („L’ebreo” de G. Apolloni, prima reprezentație din secolul XX), Arena din Verona („Cavalleria Rusticana” de P. Mascagni cu Fiorenza Cossotto), Teatrul Massimo din Palermo („Cenerentola” de G. Rossini cu Lucia Valentini Terrani). În anul 1991, la teatrul științific Bibiena din Mantova, gândește întreaga scenografie a operei „Bărbierul din Sevilla” de G. Paisiello, produs de Academia Lirică a Katiei Ricciarelli; spectacol transmis de RaiUno.

Mai apoi, în cadrul Festivalului Puccianiano din Torre del Lago, semnează scenografia operelor „Le villi” și „Il Fabarro”, ambele de G. Puccini.

În anul 1992 îi revine în responsabilitate montarea întregului spectacol – regie, decor, costume – al operei „Pagliacci” de R. Leoncavallo, pe scena Teatrului Municipal F. Cilea di Reggio Calabria. În 2001 aduce pe scena Bisericii San Marco din Milano un spectacol ce își are fundamentul în versetul ecleziastic „totul se întâmplă la timpul potrivit”, concert pentru solo și cor, pe muzica lui Gesualdo da Venosa a Schoenberg.

Pe parcursul acestor ani rămâne fidel picturii pe șevalet, predominând în munca sa fenomenul portretelor, expunându-și tablourile în anul 2002, în cadrul Galeriei Tikkun din Milano.

În timpul stagiunii 2003-2004 își intensifică activitatea teatrală, având permanent în grijă montarea spectacolelor „Tosca” de G. Puccini, „Pagliacci” de R. Leoncavallo, „La traviata” de G. Verdi, „Madama Butterfly” de G. Puccini, „Turandot” de G. Puccini, „La bohème” de G. Puccini, „Manon Lescaut” de G. Puccini, pe scena Teatrului Municipal G. d’Annunzio di Latina, precum și activitatea operei contemporane „L’orchestra Doremi”, în prezența autorului, maestrul Gaetano Giani Luporini, la Auditoriul din Milano, pentru Fundația „La Verdi”.

În perioada 2005-2006 semnează regia și scenografia pentru „Aida” de G. Verdi, la teatrul Cilea di Reggio Calabria, iar pentru Amfiteatrul Roman din Terni propune o nouă producție pentru „Tosca” de G. Puccini (2005) și „Carmen” de G. Bizet (2006), în ediție originală operă comică, dar cu un dialog vorbit aprobat personal. Imaginile acestor trei producții sunt ulterior incluse în publicația „L’Opera”, în calendarul anual atașat prestigioasei reviste.

În anul 2007 este solicitat la Opera Națională Română Timișoara, unde realizează o nouă producție pentru „La bohème” și „Madama Butterfly”, ambele de G. Puccini, spectacole prezentate în turneul din Olanda și Germania, bucurându-se de un succes răsunător. Acestea sunt urmate de „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini și „Liliacul” de J. Strauss-fiul în 2008; „Nabucco” de G. Verdi, cu Carlos Almagner și „Die Iustige Witwe” de F. Lehar în 2009, „La Traviata” de G. Verdi și „Gianni Schicchi” de G. Puccini, cu Alberto Rinaldi în 2010; în luna mai a anului 2011 creează regia și scenografia pentru „Adriana Lecouvreur” de F. Cilea, spectacol aflat pentru prima dată pe o scenă din România, eveniment transmis pe canalul cultural al televiziunii naționale – TVR Cultural.

Continuă drumul pe scara succesului cu Teatrul Cilea, aducând în fața publicului regia, decorurile și costumele pentru: „Turandot” de G. Puccini, cu Giovanna Casolla și Nicola Martinucci (2008); „Il pipistrello” de F.J. Strauss, în versiunea italiană, „Werther” cu Giuseppe Filianoti, și „Lucia di Lammermoor” de G. Donizatti cu Desirée Rancatore (2009); „Văduva veselă” de F. Lehár cu Paoletta Marrocu în rol debutant și protagonist, și Alessandro Safina în rolul contelui Danilo, în varianta italiană, creând și un dialog și o nouă versiune ritmică pentru aria lui Njegus; „La bohème” de G. Puccini cu Amarilli Nizza (2010).

În anul 2011, la Teatrul Vittorio Emanuele de Messina, urcă pe scenă cu montajul său pentru „Văduva veselă” de F. Lehár.

 Anul 2012 îl găsește extrem de ocupat: luna martie cu „Rigoletto” de G Verdi, cu Ștefan Pop la Teatrul Cilea; octombrie, la Timișoara, cu o nouă producție pentru „Faust” de C. Gounod, cu Roberto Scandiuzzi; tot în octombrie este pusă în scenă opera „Carmen” de G. Bizet la Teatro Cantero di Chiavari, cu Alberto Cupido; în decembrie urmează „Gianni Schicchi” de G. Puccini la Teatro del Maggio Musicale Fiorentino din Florența, prima reprezentație pe scena noii Opere din Florența.

Pe 19 noiembrie 2012, pe scena Operei Naționale București, De Carlo primește premiul „Gala Artele Spectacolului Muzical” (operă, operetă, muzical) oferit de Ministerul Culturii și Cultelor din România, pentru cel mai bun regizor de operă, și premiul special pentru cel mai bun décor și cele mai bune costume pentru producția „Faust” de C. Gounod, care obține recunoașterea pentru cel mai bun spectacol de stagiune al Operei.

În cadrul Galei Premiilor Operelor Naționale, ce a avut loc la Opera Națională Română din Iași pe 8 iunie 2013, este nominalizat la patru categorii și câștigă premiul pentru cele mai bune costume ale stagiunii.

În octombrie 2013 realizează la Skopje pe scena Operei Naționale din Macedonia o nouă producție pentru „Faust” de C. Gounod.

Luna octombrie îi oferă două angajamente de o importanță deosebită, fiecare prin diferite aspecte: regia, decorurile și costumele pentru „L’impresario in angustie” de D. Cimarosa, partitură briliantă și rar urcată pe scena emblematicului Teatro Mauro Pagano di Canneto sull’Oglio; iar în noiembrie, „Rigoletto” de G. Verdi la Arts Center din Seoul, în Coreea de Sud, cu George Gagnidze, Elena Moșuc și Ștefan Pop.

În mai 2014 producția sa „Faust” de C. Gounod este din nou pusă pe scena din Skopje, însă de data aceasta cu Inva Mula în rolul Margueritei. În iunie 2014 se reîntoarce la Arts Center din Seoul cu „Carmen”de G. Bizet, cu Nino Surguladze și Stefano Secco.  Astfel, anul 2014 devine un an extrem de aglomerat: în august „La Traviata” de G. Verdi pentru Academia Morgana inCanta din Locri; în octombrie o nouă producție „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti la Opera Națională din Cluj Napoca, iar în noiembrie „Turandot” de G. Puccini la Opera Națională Română Timișoara.

În aprilie 2015 aduce o nouă producție „Aida” de G. Verdi pe scena Arts Center din Seoul, cu Cellia Costea și Giancarlo Monsalve. În august repetă experiența, însă cu „Rigoletto” de G. Verdi și pe scena Academiei Morgana inCanta din Locri, iar în noiembrie cu „Norma” de V. Bellini, la Opera Națională din Timișoara, cu Dimitra Theodossiu, la fiecare dintre reprezentații acesta semnând regia, decorurile și costumele.

În anii 2016, 2017, 2018 continuă activitatea Laboratorului Liric pentru Academia Morgana inCanta, respectiv continuă și producția „La Traviata” de G. Verdi la Polistena și „Rigoletto” de același autor la Teatrul Zanotti Bianco di Reggio Calabria.

În paralel cu activitatea de scenă, Mario De Carlo este membru al juriului din cadrul unul concurs internațional de canto și profesor de regie și artă scenică.