sample-31Renato ZANELLA
Coordonator Artistic Balet 

Renato Zanella s-a născut pe 6 iunie 1961 în Verona. La vârsta de 17 ani a intrat în contact cu baletul dedicându-i acestuia întreaga sa pasiune și energie. Primele cursuri de balet le-a desfășurat în Verona iar apoi a studiat cu Rosella Hightower în cadrul faimosului “Centre de Danse International” din Cannes, unde a și absolvit. Prima colaborare ca balerin a avut-o la Heinz Spoerli în Basel, unde a devenit familiarizat cu coregrafiile lui Balanchine, Van Manen, Robert North, Ulysses Dove și Heinz Spoerli. În anul 1985, s-a mutat la renumita companie Stuttgart Ballet, unde, directorul de balet, Marcia Haydée i-a oferit șansa de a lucra cu mari coregrafi ca John Cranko, Maurice Béjárt, Jiri Kylián, Mats Ek, John Neumeier, William Forsythe, Azary Plisetsky, Glen Tetley și Kenneth MacMillan și de a-și realiza propriile proiecte creative: prima coregrafie pe care a pus-o în scenă la vârsta de 28 ani Die andere Seite pe muzica lui Joachim Kühn. În 1991 a conceput pentru Haydée și Richard Cragun duetul “Stati d’animo” pe muzica din lucrarea Duo concertant a lui Igor Stravinsky.

În 1992, este numit de către Haydée coregraf rezident pentru Stuttgart Ballet. Această numire a declanșat o schimbare în cariera sa, aparițiile sale ca balerin s-au redus în favoarea timpului petrecut pentru coregrafie.

La vârsta de 34 de ani a fost numit director al Wiener Staatsballett din cadrul Wiener Staatsoper. În timpul mandatului său la Viena a prezentat 40 de coregrafii proprii variind de la piese scurte la spectacole integrale.

Pe parcursul celor zece ani petrecuți în Viena a transformat Wiener Staatsballett într-un ansamblu autonom capabil să facă față provocărilor celor mai mari coregrafi: Kylian, Van Manen, Forsythe, Neumeier, Balanchine, MacMillan și Ashton. De asemenea, a prezentat și coregrafiile tradiționale ale lui Petipa și producțiile lui Nureyev. În cadrul companiei de balet a Wiener Staatsoper, Zanella a creat numeroase coregrafii pentru concertul tradițional de Anul Nou al Filarmonicii vieneze, iar în anul 2017 este din nou invitat.

Zanella a susținut tinerii coregrafi din corpul de balet, dându-le ocazia să se exprime, și totodată, a privit îndeaproape pregătirea noii generații de dansatori care s-au dezvoltat în cadrul școlii de balet, parte a Wiener Staatsoper.

Proiectul său ”Off Ballet Special” a avut parte de multă apreciere oferind ocazia membrilor cu dizabilități  din grupul cultural ”I am ok” să performeze alături de dansatorii companiei de balet a Wiener Staatsoper.

Coregrafiile pentru operă au devenit din ce în ce mai importante pentru productivitatea sa creativă, îndeosebi creațiile sale pentru Rienzi (1997) și Guillaume Tell (1998). Pentru aceste producții a colaborat cu David Pountney ca director, alături de care a lucrat și la Festivalul din Bregenz. În cariera sa, Zanella a colaborat cu instituții prestigioase precum Royal Opera House, Teatro San Carlos  – Lisabona, Mariinsky Theater – Sankt Petersburg, Staatsoper Hamburg și Opernhaus Zürich. A creat coregrafia pentru producții de opera puse în scenă de Hans Neuenfels, Götz Friedrich, Jürgen Flimm, Günter Krämer, Nicola Joel, Mario Pontiggia, Nicola Raab Franco Zeffirelli. Pierluigi Pizzi. După plecarea de la Wiener Staatsoper, Zanella și-a extins cariera internatională. Coregrafiile sale au fost interpretate de companii de balet din Europa, America și Asia. În 2008, coregrafia sa pentru opera The Flowering Tree de John Adam, regizată de Nicola Raab, a fost foarte apreciată la Chicago. Portofoliul lui Zanella însumează peste 150 de creații. În 2009, a creat primul său proiect ca regizor de operă pentru Cosi fan tutte, pus în scenă la ”Attersee Klassik- Festival” , având un mare succes, fiind primit bine atât de public, cât și de critici. Au urmat proiectele pentru operele Carmen în 2010 și La Traviata în 2011 la Festival of the Aegean; Faust în 2012 și I Vespri Sicilianni în 2013 cu Opera Națională Greacă; Văduva veselă în 2014 pentru National Theater Mannheim și Cavalleria Rusticană în 2015, pentru Fondazione Arena di Verona.

Renato Zanella a fost directorul artistic al Baletului Operei Naționale din Grecia din septembrie 2011 până în iulie 2015 și în această perioadă a conceput coregrafii pentru Romeo și Julieta, Lacul Lebedelor, Cenușăreasa, Spărgătorul de nuci si Journey to Eternity  la care a colaborat cu compozitoarea Eleni Karaindrou. Din septembrie 2013 până în decembrie 2015 ocupa aceeași funcție la Fondazione Arena di Verona.

În 1995, Publicația „Danza & Danza” l-a premiat cu titlul ”cel mai bun coregraf Italian în străinătate”. În anul 2000 a primit ”Premio Internazionale Gino Tani” la Roma, în 2001 a primit ”Jakob Prandtauer-Preis” în St. Polten (Austria). În același an, ”Danza & Danza”  i-a oferit distincția ”Cel mai bun director artistic” pentru activitatea sa la Wiener Staatsoper iar în 2007 a primit premiul pentru cea mai buna producție a lui Peer Gynt  în Italia. În 2015 a primit premiul ”Danza Capri International” pentru întreaga carieră. În 2001, i-a fost înmânată distincția “Crucea de onoare pentru științe și arte” de către Președintele Austriei, Thomas Klestil pentru activitatea artistică desfășurată în Viena și pentru implicarea sa în proiecte sociale. În 2012, președintele Hans Fischer i-a acordat titlul onorific de ”Profesor Honoris Causa” pentru întreaga sa carieră.

În iulie 2016, managerul general interimar, Beatrice Rancea i-a adresat invitația de a fi coordonatorul artistic al ansamblului de balet al Operei Naționale București și deoarece a avut colaborări de excepție în diverse proiecte cu artiști români, a primit invitația cu mare entuziasm.

Renato Zanella  este o fire curioasă, mereu în cautarea unor experiențe noi. Inspirația sa provine din întâlniri cu personalități și noi talente prin care își consolidează procesul creativ.