La Rondine – BUCHAREST OPERA FESTIVAL

Giacomo Puccini

 
Libretul italian de Giuseppe Adami, bazat pe un libret de Alfred Maria Willner și Heinz Reichert.
Regie Ferenc Anger
Artist vizual Zöldy Z Gergely
Maestru de cor Kulcsár Szabolcs
Concertmaestru Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Corepetitor Incze G. Katalin, Horváth Zoltán
Sufleur Kostyák Júlia
Regia tehnică Venczel Péter
Asistent regie Jancsó Hajnal

Distribuție

BUCHAREST OPERA FESTIVAL 2024 – All Puccini edition
Ediția a III-a

Opera Maghiară din Cluj Napoca

La Rondine de G. Puccini

Dirijor: Horváth József

Magda de Civry
Covacinschi Yolanda

Ruggero Lastouc
Pataki Adorján

Rambaldo Fernandez
Balla Sándor

Lisette
Antal Lívia

Prunier
Bardon Tony

Yvette
Pataki Enikő

Bianca
Hary Judit

Suzy
Székely Zsejke

Périchaud
Szilágyi János

Gobin
Ádám János

Crébillon
Sándor Árpád

A zongorista
Oláh Csongor

Maggiordomo
Peti Tamás Ottó

Georgette
Pataki Enikő

Gabriella
Hary Judit

Lolette
Székely Zsejke

Rabonnier
Mányoki László

Adolfo
Rétyi Zsombor

Una voce
Fülöp Tímea

Pincérek
Pop Radu, Székely Dániel

și cetățeni, studenți, pictori, doamne și domni eleganți, grizzly, florari, dansatori.

Acțiunea are loc la Paris, în timpul celui de-al Doilea Imperiu.

Cu participarea corului și orchestrei Operei Maghiare.

SINOPSIS

La Rondine, opera pe nedrept neglijată

La Rondine rămâne, fără exagerare, opera pe nedrept neglijată. Punerile în scenă sunt puţine din păcate, opera bucurându-se de atenţia cuvenită doar după 1990. Practic, a fost pusă în scenă la Teatro Regio din Torino (1994), pe scena celebrei Scala (tot 1994), Leeds Opera North (1994; 2001), Oper Bonn (1995), Washington National Opera (1998), Los Angeles Opera (2000; 2008), New York City Opera (2005), Royal Opera House London (2002; 2005, 2013), Metropolitan Opera (2008, 2014), Teatro Nacional de Sao Carlos (2012), Opera San Jose (2017), Opera Naţională din Letonia (2018), La Fenice (2018).

În România, premiera naţională a operei La Rondine reţine data de 7 martie 2009, pe scena Teatrului Muzical “Nae Leonard” din Galaţi, regia Anda Tăbăcaru-Hogea, dirijor Sorin Oancea. Opera Maghiară Cluj-Napoca propune în finalul stagiunii curente premiera operei La Rondine / Rândunica, a opta în ordinea creaţiilor lui Puccini, anterioarele fiind, în ordine, La Villi (1884), Edgar (1889), Manon Lescaut (1893), Boema (1896), Tosca (1900), Madama Butterfly (1904), La Fanciulla del West (1910).

La Rondine, libretul Giuseppe Adami, vede luminile scenei la 27 martie 1917, pe scena Grand Theatre de Monte Carlo (sau Teatrul Casinoului), opera în sine bucurându-se de o caldă primire din partea publicului şi a presei, mai ales că rolul lui Ruggero era interpretat de Tito Schipa, iar dirijor era Gino Marinuzzi. Numai, că… Puccini nu a fost deloc mulţumit, aşa că propune în 1920, o versiune revizuită, c u premiera la Teatro Massimo din Palermo. Practic, exigenţa compozitorului Puccini şi-a spus din plin cuvântul. Puccini a revenit nu mai puţin de trei ori asupra operei La Rondine (1917, 1920, 1921), cu două finaluri total diferite, fără a fi mulţumit însă. Ca şi cum nu ar fi fost de ajuns, în 1994, compozitorul italian Lorenzo Ferrero oferă o nouă orchestraţie operei, una în cel mai autentic spirit puccinian, prezentată laTorino.

Trebuie menţionat un lucru, La Rondine urma să aibă premiera la Viena, idee abandonată din cauza izbucnirii Primului Război Mondial.

Cele trei acte propun trei locuri diferite, salonul Magdei de la Paris, Barul Bullier, Riviera Franceză. Sunt locuri în care frumoasa şi expresiva muzică pucciniană se lasă descoperită prin momente precum Chi il bel sogno di Doretta, Ore dolci e divine, Dimmi che vuoi seguirmi, Parigi, E la citta de’ desideri, Fanciulla, e sbocciato l’ amore,…, o muzică încântătoare, pe nedrept nevalorificată scenic mult timp.

Şi ar mai fi ceva… O poveste de dragoste. Este extrem de tentant să vezi în opere legături, relaţii ale compozitorilor cu anumite doamne, mai mult sau mai puţin muze. Şi totuşi… Este tentant, deci, să vezi în La Rondine legătura lui Puccini cu Josephine von Stengel, legătură fragilă, aşa cum este şi cea dintre Magda şi Ruggero, eroii principali ai operei. Poate de aici şi încântătoarele sonorităţi de care aminteam mai sus. La urma urmei, trebuie să recunoaştem rolul muzelor în viaţa geniilor.

Demostene Șofron

 

 



 

Anul centenar puccinian este sărbătorit la Opera Națională București prin cea de-a treia ediție Bucharest Opera Festival care se va desfășura în perioada 7-16 iunie 2024.

Bucharest Opera Festival – All Puccini Edition are pe afiş în cele 10 seri de festival, nu mai puţin de 8 producţii din creația marelui compozitor, un spectacol semi-staged, o gală de operă și 10 teatre: Opera Maghiară de Stat din Budapesta, Daegu Opera Festival din Coreea, Opera Națională Română Iaşi, Opera Naţională Română din Cluj Napoca, Opera Națională Română Timişoara, Opera Maghiară din Cluj-Napoca, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, Opera din Braşov, Teatrul de Operă şi Operetă „Nae Leonard” din Galaţi şi, bineînţeles, Opera Naţională din Bucureşti.

Peste 1500 de muzicieni, balerini, personal artistic şi tehnic vor fi prezenți pe scenă, în fosă şi în culise la Bucharest Opera Festival – All Puccini Edition.

Un festival care aduce la București cele mai importante teatre de operă și balet din România și nu numai, dând posibilitatea publicului de a experimenta călătorii culturale diversificate.