Don Giovanni

Wolfgang Amadeus Mozart

 
Libretul Lorenzo da Ponte, după mitul lui Don Juan, inspirat de principalele surse muzicale, literare și populare ale timpului
Durata 3h 30min Pauze 1
Limba italiană Supratitrat română Premieră 17 februarie 2013
Premiera mondială 29 octombrie 1787, Ständertheater, Praga (prima versiune), 7 mai 1788, Viena (a doua versiune)
Regia Anda Tabacaru-Hogea
Scenografia, efecte video Anca Albani
Coregrafia Mălina Andrei
Maestru de cor Daniel Jinga
Video, lighting design Gabriel Kosuth
Asistent de regie Cristina Cotescu
Asistent de coregrafie Rodica Fiastru
Durata estimată a spectacolului: 3 ore 15 min

Vă invit la o nouă montare a unei opere la fel de seducătoare ca şi personajul său principal, „Don Giovanni”. Legenda lui Don Juan a inspirat mari autori din toate timpurile, de la Tirso de Molina, Molière, E.T.A. Hoffmann, George Gordon Byron, Alexandr Puşkin, George Bernard Shaw şi Albert Camus, fiind punctul de pornire al unor eseuri, piese de teatru, poezii. Între toate, opera lui Mozart rămâne inegalabilă, proaspătă la fiecare montare, de parcă neobositul Don Juan însuşi ar fi inoculat-o cu energia sa. O operă despre seducţie, despre relaţia dintre etic şi estetic, despre forţa dorinţei şi a frumuseţii.

Anda Tabacaru Hogea – regizor

Într-un mod absolut genial, Wolfgang Amadeus Mozart şi Lorenzo da Ponte reunesc în opera „Don Giovanni” drama, comedia şi fantasticul, cei doi creatori realizând în plin clasicism un spectacol total, de o complexitate şi o substanţă deopotrivă shakespeariană şi wagneriană. Don Giovanni trăieşte clipa în mod excesiv şi într-o totală libertate de expresie: de la violenţă erotică la tandreţe fermecătoare, de la umor spontan la cinism demonic. Fiecare scenă şi fiecare arie a sa este o degajare de energie fantastică ce depăşeşte zona realului.

Eternul seducător

Ca urmare a succesului pe care l-a avut cu „Figaro” în 1786, Mozart a colaborat, un an mai târziu, din nou cu libretistul Lorenzo da Ponte, de data aceasta pentru o lucrare ce explorează partea întunecată a comediei tradiționale, „Don Giovanni”. Inspirată de legendele vremii legate de personajul fictiv Don Juan, opera lui Mozart descrie faptele unui afemeiat înveterat, care distruge viețile celor din jur ajungând să fie condamnat pentru aceasta la pedeapsa veşnică.

„Unul dintre cele mai bune trei lucruri pe care le-a făcut Dumnezeu – celelelte două fiind Hamlet şi marea, n.r.”, aşa cum o numea Gustave Flaubert într-o scrisoare adresată poetei Louise Colet, „Don Giovanni” a avut prima reprezentație în Praga, sub bagheta lui Mozart însuşi. Însă, ca mulți alți compozitori care au revenit asupra unor compoziții muzicale, Mozart a revizuit şi el lucrarea pentru premiera de la Viena, din 1788, compunând încă două arii cu recitativele corespunzătoare: aria lui Don Ottavio, „Dalla sua pace”, şi aria Elvirei, „In quali eccessi… Mi tradì quell’alma ingrata”. Producțiile create apoi aveau să folosească fie prima, fie a doua versiune.

Distribuție

Dirijor: Vlad Conta

Don Giovanni:
Adrian Marcan
Leporello:
Daniel Pascariu
Donna Anna:
Cristina Maria Oltean
Donna Elvira:
Oana Andra
Don Ottavio:
Mihai Irimia – invitat
Zerlina:
Zsuzsana Cerveni
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Marius Boloș

Solişti balet:
Diana Gal
Monica Iamandi
Adina Manda
Adrian Ionescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

 

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Vlad Conta

Don Giovanni:
Daniel Pop
Leporello:
Ion Dimieru
Donna Anna:
Marta Sandu Ofrim
Donna Elvira:
Oana Andra
Don Ottavio:
Mihai Irimia – invitat
Zerlina:
Zsuzsana Cerveni
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Filip Panait

Solişti balet:
Diana Gal
Monica Iamandi
Adina Manda
Adrian Ionescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

 

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Ciprian Teodorașcu

Don Giovanni:
Daniel Pop
Leporello:
Daniel Pascariu
Donna Anna:
Cristina Maria Oltean
Donna Elvira:
Crina Zancu
Don Ottavio:
Andrei Lazăr
Zerlina:
Zsuzsana Cerveni
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Marius Boloș

Solişti balet:
Monica Iamandi

Diana Gal

Adina Manda

Adrian Ionescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Vlad Conta

Don Giovanni:
Adrian Mărcan
Leporello:
Ion Dimieru
Donna Anna:
Cristina Maria Oltean
Donna Elvira:
Crina Zancu
Don Ottavio:
Andrei Lazăr
Zerlina:
Mădălina Barbu
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Horia Sandu

Solişti balet:
Diana Gal

Monica Iamandi

Adina Manda

Adrian Ionescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Ciprian Teodorașcu

Don Giovanni:
Adrian Mărcan
Leporello:
Iustinian Zetea
Donna Anna:
Cristina Maria Oltean
Donna Elvira:
Oana Andra
Don Ottavio:
Mihai Irimia – invitat
Zerlina:
Zsuzsana Cerveni – debut
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Horia Sandu

Solişti balet:
Diana Gal
Monica Iamandi
Adina Manda
Ionuț Arteni

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Vlad Conta

Don Giovanni:
Daniel Pop
Leporello:
Ion Dimieru – debut
Donna Anna:
Marta Sandu
Donna Elvira:
Crina Zancu
Don Ottavio:
Andrei Lazăr
Zerlina:
Mădălina Barbu
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Filip Panait

Solişti balet:
Adina Manda
Diana Gal
Monica Iamandi
Ionuț Arteni

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Don Giovanni:
Sándor Csaba, Opera Maghiară Cluj-Napoca

Comandorul:
Horia Sandu
Donna Anna:
Simona Neagu
Don Ottavio:
Andrei Lazăr
Donna Elvira:
Crina Zancu
Leporello:
Cătălin Țoropoc
Masetto:
Iustinian Zetea
Zerlina:
Maria Jinga

Dirijor: Adrian Morar – invitat

Don Giovanni:
Daniel Pop
Leporello:
Iustinian Zetea
Donna Anna:
Simona Neagu
Donna Elvira:
Crina Zancu
Don Ottavio:
Andrei Lazăr
Zerlina:
Mihaela Ișpan
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Florin Ganea – invitat

Solişti balet:
Adina Manda
Diana Gal
Monica Iamandi
Ionuț Arteni

Dirijor: Adrian Morar – invitat

Don Giovanni:
Daniel Pop
Leporello:
Dan Indricău (debut)
Donna Anna:
Marta Sandu
Donna Elvira:
Oana Andra
Don Ottavio:
Andrei Lazăr
Zerlina:
Maria Jinga
Masetto:
Daniel Filipescu
Comandorul:
Marius Boloș

Solişti balet:
Monica Iamandi
Adina Manda
Adrian Ionescu



 

Sinopsis

Actul I

În faţa reşedinţei Comandorului, Leporello (servitorul lui Don Giovanni) se plânge de îndatoririle sale zilnice faţă de stăpânul său, un nobil libertin. Curând, apare Don Giovanni, cu faţa ascunsă de o mască, urmărit de Donna Anna, pe care a încercat să o seducă. Atunci când Comandorul (tatăl Annei), auzind strigătele ei, intervine, este ucis de Don Giovanni, care fuge. Donna Anna revine cu logodnicul ei, Don Ottavio. Găsindu-şi tatăl mort, ea îi cere lui Ottavio să o răzbune.

Don Giovanni flirtează cu o doamnă din Burgos, ce se dovedeşte a fi Donna Elvira, chiar soţia sa. Părăsită după doar trei zile de la căsătorie, aceasta călătorise prin toată Spania pentru a-l găsi şi a-i cere socoteală. Plictisit de reproşurile ei, Don Giovanni reuşeşte să fugă. Leporello îi dezvăluie Donnei Elvira aventurile amoroase ale stăpânului său, prezentându-i o lungă listă de nume ale iubitelor.

În piaţă apare un grup de ţărani care sărbătoresc nunta prietenilor lor, Zerlina şi Masetto. Atras de frumuseţea miresei, Don Giovanni se alătură grupului de petrecăreţi. Atracţia lui Don Giovanni faţă de Zerlina îl face atent pe Masetto, proaspătul mire, care este înlăturat de către Leporello. Rămas singur cu Zerlina, Don Giovanni încearcă să o convingă pe aceasta să-i accepte dragostea, promiţându-i că o va lua chiar el în căsătorie. Sunt întrerupţi însă de Donna Elvira, care încearcă să o protejeze pe Zerlina de avansurile cuceritorului. Donna Anna şi Don Ottavio se întâlnesc cu Don Giovanni, dar încă nu recunosc în acesta pe ucigaşul Comandorului. Apariţia bruscă a Donnei Elvira îl determină pe Don Giovanni să le spună că este o femeie nebună şi pleacă împreună cu ea. Din tonul vocii şi gesturile cavalerului, Donna Anna îşi dă seama că Don Giovanni este cel care a pătruns în casă, a sedus-o şi l-a ucis pe Comandor. Îngrozită, îi mărturiseşte bănuiala logodnicului său. Ottavio îi declară iubirea şi îi promite tot sprijinul său, jurând că-i va răzbuna tatăl.

Don Giovanni îi ordonă lui Leporello să organizeze în palatul său o petrecere pentru ţărani cu scopul de a o seduce pe Zerlina şi de a cuceri şi alte femei.
În faţa reşedinţei lui Don Giovanni, Zerlina îl roagă pe Masetto s-o ierte pentru aparenta ei infidelitate. În momentul în care intră Don Giovanni, Masetto se ascunde şi încearcă să-i surprindă pe cei doi îndrăgostiţi, dar tensiunea se aplanează şi toţi trei pleacă la petrecere. Elvira, Anna şi Ottavio, dornici de răzbunare, sosesc mascaţi la petrecerea lui Don Giovanni. Leporello îi invită să intre.

În timpul petrecerii, Leporello îi distrage atenţia lui Masetto, în timp ce Don Giovanni o atrage pe Zerlina spre o altă încăpere. Când fata strigă după ajutor, Don Giovanni îl acuză pe Leporello că ar fi atacat-o pe Zerlina, dar nimeni nu crede această minciună. Elvira, Anna şi Ottavio îşi dezvăluie identitatea, avertizându-l pe seducător că răzbunarea e aproape.

Actul al II-lea

În plină noapte. Elvira suferă din cauza infidelităţii soţului său, dar, în acelaşi timp, recunoaşte că îl iubeşte extrem de mult. Don Giovanni, dorind să-i joace o farsă soţiei sale, îl obligă pe Leporello să-şi schimbe hainele cu ale sale şi să îi facă declaraţii de dragoste înflăcărate Donnei Elvira. Don Giovanni încearcă să o seducă pe camerista soției lui. Declaraţia sa plină de poezie este întreruptă de apariţia lui Masetto care, împreună cu un grup de ţărani înarmaţi cu bâte, îl caută pe seducător pentru a-l pedepsi. Acesta, îmbrăcat în hainele lui Leporello, îi îndrumă spre direcţii greşite. Îl bate pe Masetto, care rămăsese singur. Soseşte şi Zerlina care îşi consolează logodnicul.

Donna Elvira şi presupusul Don Giovanni, care nu este altul decât Leporello în hainele stăpânului, sunt surprinşi de Anna, Ottavio, Zerlina şi Masetto, care îl ameninţă cumplit pe servitorul deghizat. Speriat, acesta le dezvăluie adevărata sa identitate. Don Ottavio, îngrijorat de suferinţa Donnei Anna, care îşi plânge fără încetare tatăl ucis, îşi exprimă din nou dragostea pentru ea. Elvira, supărată că a fost înşelată din nou de către Don Giovanni, îşi exprimă cu vehemenţă indignarea, dar în acelaşi timp recunoaşte că încă îl iubeşte.

În cimitir, Leporello îşi reîntâlneşte stăpânul. O voce sinistră anunţă sfârşitul lui Don Giovanni. Este spectrul Comandorului ucis, pe care Don Giovanni îl sfidează şi îl invită, în glumă, la cină. Leporello îi transmite Comandorului invitaţia, iar spectrul o acceptă. Donna Anna, însoţită de Don Ottavio, vine la mormântul tatălui său. Profund îndurerată, ea îi reaminteşte nobilului său logodnic de răzbunarea promisă, sperând să îşi găsească astfel liniştea.

Leporello serveşte cina stăpânului său. Intră Donna Elvira care, încă îndrăgostită de Giovanni, îl imploră să se căiască şi să devină un alt om. El însă o alungă. Spectrul lui Comandorului soseşte la cină. Don Giovanni refuză să îşi schimbe modul de viaţă, chiar şi sub ameninţarea morţii. Răzbunarea se îndeplineşte: Don Giovanni este târât de spectru în lumea umbrelor.