La Bohème – BUCHAREST OPERA FESTIVAL

Giacomo Puccini

 
Durata 2h
Regia artistică PAOLO BOSISIO (Italia)
Scenografia Gheorghe Andreescu
Coregrafia Fănică Lupu
Dirijor cor Daniel Nistor
Asistent regie Adrian Mărginean
Pregătirea muzicală Tatiana Zaharia-Ionașcu, Ciprian Oloi
Supratitrare Mirela Lungu
Sufleor Claudia Colceriu
Regia tehnică Tanța Micu

Distribuție

BUCHAREST OPERA FESTIVAL 2024 – All Puccini edition
Ediția a III-a

Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” din Galaţi

La Bohème de G. Puccini

Dirijor: TRAIAN ICHIM (Brașov)

Mimi:
Lorena Puican

Rodolfo:
Paul Lungu

Musetta:
Lorena Mărginean

Marcello:
Alin Munteanu

Schaunard:
Dominic Cristea

Colline:
Sebastian Băncilă

Alcindoro / Benoite:
Elvis Butunoi

Parpignol:
Tudorel State

Sergente / Doganiere:
Daniel Nistor

un ragazzo:
Nicholas Filip Negrișanu



 

 

SINOPSIS

Actul I
Patru prieteni, fiecare ilustrând un domeniu al culturii – poetul Rodolfo, pictorul Marcello, muzicianul Schaunard şi filosoful Colline – îşi împart bucuriile şi grijile cotidiene într-o mansardă pariziană. În ajunul Crăciunului, atmosfera lor jovială este deranjată de vizita neașteptată a proprietarului, venit să ceară chiria. Cei patru reuşesc să-l gonească şi decid să-şi petreacă restul serii la cafeneaua Momus. Nevoit să zăbovească acasă câteva minute, Rodolfo primeşte vizita inopinată a vecinei Mimi. Cei doi se plac, îşi mărturisesc iubirea şi pleacă împreună spre cafenea.

Actul II
Sărbătoarea Crăciunului este în toi la cafeneaua Momus. Mimi se integrează perfect în grupul de prieteni. Comportamentul gălăgios al Musettei, fosta iubită a lui Marcello şi actuala amantă a bătrânului Alcindoro, tensionează puţin atmosfera. Musetta îl recucereşte pe Marcello şi totul reintră în normal.

Actul III
Mimi, nemulţumită de evoluţia relaţiei sale cu Rodolfo, se confesează lui Marcello, pentru ca mai apoi, ascunsă în apropiere, să afle adevărata cauză a atitudinii iubitului său. Grav bolnavă de plămâni, la un pas de moarte, Mimi ar trebui (în concepţia lui Rodolfo) să-şi găsească un protector bogat pentru a se salva. Trista despărţire a celor doi este întreruptă de inerentele dispute dintre Marcello şi Musetta.

Actul IV
Rodolfo şi Marcello încearcă să se dedice creaţiei, dar gândul le zboară spre iubitele lor. Veselia produsă de sosirea celorlalţi doi prieteni, Colline şi Schaunard, este înăbușită în momentul în care Mimi, grav bolnavă sosește, adusă de Musetta. Cu toate eforturile emoționale şi materiale ale prietenilor, Mimi îşi găsește sfârşitul în locul unde a fost fericită odinioară, înconjurată de cei dragi.

Anul acesta, întreaga lume muzicală omagiază personalitatea marelui compozitor italian Giacomo Puccini, cel care a ştiut să surprindă prin muzica sa, cu multă veridicitate, dramele vieţii obişnuite şi să le transpună artistic, într-o adevarată „poezie a cotidianului”. Într-o vreme în care existau controverse privind destinele operei, generate de opoziţia dintre melodicitatea tradiţiei lirice a creaţiilor lui Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi şi noile mijloace sonore promovate de Wagner, Puccini, alături de Mascagni, Leoncavallo, Giordano, pune bazele curentului verist, muzica sa surprinzând în detaliu complexitatea relaţiilor interumane, cu mijloace artistice noi.

Opera La Bohėme, compusă în 1895, a fost inspirată de romanul „ Scènes de la vie de bohème” a scriitorului francez Henry Murger, libretul fiind realizat de Giuseppe Giacosa și Luigi Ilica, după indicațiile compozitorului. Acțiunea zugrăvește în scene vii și emoționante viaţa mizeră a tinerilor artişti parizieni, ce depăşesc toate greutăţile traiului zilnic, prin veselie, optimism şi prietenie sinceră. Povestea celor patru prieteni nedespărţiţi, poetul Rodolfo, pictorul Marcello, muzicianul Schaunard şi filozoful Colline, capătă nuanţe dramatice odată cu apariţia suavă a tinerei croitorese, Mimi. Găsim aici atât sentimentul pur al dragostei plină de tandreţe şi spirit de sacrificiu, dintre Rodolfo şi Mimi, sau gelozia şi neînţelegerile din cuplul Marcello-Musetta, dar şi situaţii comice generate de apariţiile avarului Benoit, proprietarul mansardei sau Alcindoro, caraghiosul bătrân şi bogat, îndrăgostit de Musetta.

Prin melodii cuceritoare, sonorităţi orchestrale pline de culoare şi o dinamică surprinzătoare a scenelor, Puccini creează un univers muzical fascinant, o capodoperă de un lirism profund, care redă cu un realism tragic și învăluitor întreaga dramă a artiștilor boemi parizieni din acea epocă. Odată cu premiera de la 1 februarie 1896, pe scena Teatrului Reggio din Torino, La Bohėme a cucerit treptat întreaga lume. Muzica sa, ajută omul simplu să se înțeleagă pe sine însuși, să se înnobileze cu puterea de a lupta împotriva trivialității, răutății și mizeriei.

La Bohėme de Giacomo Puccini este una dintre operele favorite ale publicului gălăţean, fiecare reprezentaţie fiind primită cu interes şi entuziasm. În prezent Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” prezintă montarea semnată de regizorul italian Paolo Bosisio, cu scenografia realizată de Gheorghe Andreescu. Această montare clasică recreează atmosfera pariziană din prima jumătatea a secolului al XIX-lea, cu tineri plini de idealuri măreţe ce ignoră greutăţile vieţii de zi cu zi. Puccini a acordat întotdeauna o importanță deosebită caracterului teatral al muzicii sale, implicându-se activ în conturarea aspectelor regizorale ale spectacolelor și oferind indicații detaliate în acest sens.

Autenticitatea perioadei respective, amplificată de sensibilitatea muzicii, este transmisă cu acuratețe de tânărul colectiv al Teatrului „Nae Leonard”. Regizorul Paolo Bosisio, colaborator permanent al teatrului gălăţean a fost asistent al unor mari personalități, precum Fantasio Piccoli, Luchino Visconti și Giorgio Strehler. Timp de peste 8 ani a lucrat ca regizor și scenograf în televiziune câștigând în anul 1974 premiul Perla MIFED pentru serialul de televiziune Concerto o Mio modo. Implicat în dezvoltarea noilor generații, de peste 30 de ani el inițiază tinerii, în calitate de profesol al catedrei de Istoria Teatrului și Artelor Spectacolului de la Universitatea din Milano, dar și prin numeroase comunicări, articole și cărți de specialitate pe care le-a publicat. Din anul 2016, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați i-a acordat titlul onorific de Doctor Honoris Causa, iar din 2018, a primit aceeași distincție din partea Academiei Gheorghe Dima din Clu-Napoca. De-a lungul timpului, a organizat și regizat numeroase evenimente, iar în ultimii 20 de ani și-a dedicat creativitatea în calitate de regizor al numeroaselor reprezentații de operă ori festivaluri de specialitate.

 

Anul centenar puccinian este sărbătorit la Opera Națională București prin cea de-a treia ediție Bucharest Opera Festival care se va desfășura în perioada 7-16 iunie 2024.

Bucharest Opera Festival – All Puccini Edition are pe afiş în cele 10 seri de festival, nu mai puţin de 8 producţii din creația marelui compozitor, un spectacol semi-staged, o gală de operă și 10 teatre: Opera Maghiară de Stat din Budapesta, Daegu Opera Festival din Coreea, Opera Națională Română Iaşi, Opera Naţională Română din Cluj Napoca, Opera Națională Română Timişoara, Opera Maghiară din Cluj-Napoca, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, Opera din Braşov, Teatrul de Operă şi Operetă „Nae Leonard” din Galaţi şi, bineînţeles, Opera Naţională din Bucureşti.

Peste 1500 de muzicieni, balerini, personal artistic şi tehnic vor fi prezenți pe scenă, în fosă şi în culise la Bucharest Opera Festival – All Puccini Edition.

Un festival care aduce la București cele mai importante teatre de operă și balet din România și nu numai, dând posibilitatea publicului de a experimenta călătorii culturale diversificate.