DAMCHEONG – Spectacol dedicat aniversării a 30 de ani de relații diplomatice între Republica Coreea și România

 
Director artistic și coregraf Sung-Joo YUN

Distribuție



 

Piesa Damcheong” – în traducere directă, culoarea porțelanului Celadon –  are nenumărate nuanțe de verde și albastru, care se găsește în ceramica tradițională porțelanată produsă în Peninsula Coreeană. „Damcheong” reflectă spiritul dansului coreean, prin imagistica desprinsă din varietățile vieții tradiționale coreene. Coregrafia este un amestec magistral de vechi și nou, unde fiecare act transpune publicul într-o nouă călătorie, prin tradițiile de la palat, cele folclorice, agricole și religioase, în căutarea rădăcinilor dansului coreean.

 

Damcheong”, nuanțele ascunse ale Coreei

Damcheong” se deschide cu zorii zilei ce surprind cerul de un verde-celadon, pe care îl privești îndelung… Pe acest fundal, motivele tradiționale se îmbină cu scenele grațioase, care amintesc de ceramica fină; dintr-o dată un val de culoare prinde viață, când dansatorii apar pe scenă.

Lumina se reflectă pe tăișul sabiei…

Fiorul zăpezii se așterne peste toată Creația…

 

Bogățiile vii ale naturii și multe altele vă vor învălui în nuanțele delicate ale „Damcheong”.

Actul I – Palatul

În prim plan se află Palatul – un loc solemn, plin de autoritate, însă învăluit în mister. Nuanțele de damcheong de sub acoperișul gri-închis par a surprinde esența–discrepanța între caracterul jovial al dansului și rigurozitatea Palatului. Smerenia dansului formal se îmbină cu fluiditatea sunetului, conferind piesei un rafinament elaborat, dar impunător.

  1. Epoca calmului prosper

Această primă parte din Actul I se bazează pe Taepyeongmu (în traducere directă Dansul marii păci), un dans de la curtea regală prin care se exprimă dorința pentru pacea țării și prosperitatea familei regale. Fiind o scenă de la curte, în prim-plan se află regele și regina, care dansează delicat, cu mișcări grațioase ale mâinilor, ce aduc aminte de vechi ritualuri șamanice.

  1. Integritate

Un dans realizat prin utilizarea tonului și ritmului creat prin bătaia unui bak, un instrument realizat din șase bucăți subțiri și lungi de plăci de lemn, legate la un capăt cu o coardă. Costumul alb al dansatorilor și sunetul instrumentului simplu simboliează virtutea și demnitatea nobililor.

  1. Promptitudine

Un dans creativ, în care se folosesc abak și hyangbal – instrumente de percuție folosite la curtea regală. Abak este asemănător unui bak, însă se distinge de acesta prin dimensiune, fiind mai mic, dar și prin materialul din care este făcut – fildeș sau corn de animal. Hyangbal este un instrument de dimensiuni reduse, făcut din două plăci de alamă, care se țin între degetul mare și mijlociu, a căror ciocnire produce sunetul caracteristic. Prin folosirea acestor două instrumente, momentul artistic este caracterizat de un ritm vesel, bogat în mișcare.

  1. Vigoare

O punere în scenă care surprinde armonia rafinată între dansul ancestral cu săbii și cel tradițional – unde mișcările captivante ale sabiei ne arată deodată spiritul soldaților care se antrenează în artele marțiale, precum și idealurile ascunse ale acestora.

 

Actul II – Grădina

Femeile de viță nobilă, limitate în a-și împărtăși pasiunile artistice, se exprimă prin dans.

  1. Încântarea Primăverii

Dansul rafinat și plin de entuziasm exprimă subtilitatea sentimentelor unei femei; fusta de mătase de un violet-albăstrui învăluie armonios silueta și surprinde tandrețea momentului, iar melodia sanjo învăluie spectacolul într-un spirit debordant.

Sanjo (în traducere directă melodii risipite) este un stil traditional de muzică coreeană, cu acompaniament la toba janggu (tobă coreeană sub formă de clepsidră).

  1. Tema dragostei din opera tradițională coreeană Pansori „Chunhyang Ga”

Fiind un repertoriu faimos, această temă este pusă în scenă printr-un dans creativ care surprinde într-o manieră elegantă povestea de dragoste dintre Lee Do-ryeong și Chunghyang, protagoniștii unei povești tradiționale coreene de Pansori, „Chunhyang Ga” (în traducere directă Povestea lui Chunhyang).

  1. Veselia „Janggu

Acest dans, care folosește cel mai reprezentativ instrument coreean – janggu –, este inovator și surprinde emoția unei femei pline de viață. Armonia yin/yang simbolizată de sunetele provenite de la cele două capete ale instrumentului, precum și diversele tehnici de a bate janggu se îmbină într-o producție plină de entuziasm.

Actull III- Ritualul

„Invocarea” și „ceremonia” sunt esențiale pentru acest act care se inspiră din budism, taoism și confucianism. Dansurile din acest act invocă dorințele de a fi eliberat de suferință, de a lăsa deoparte grijile și de a purifica spiritele rele, precum și de a obține o recoltă abundentă.

  1. Cele patru Dharani

Acest dans se inspiră din dansul bara, un tip de dans-ritual al călugărilor budiști coreeni, realizat în concordanță cu beompae (un gen coreean de incantanții și cântece budiste). Bazat pe ritualul de purificare a minții și a spiritului prin alungarea spiritelor rele, dansul exprimă energia puternică a masculinității, cât și solemnitatea religioasă.

 

  1. Damcheong

Dansul se inspiră din cerul în nuanța care îi poartă numele – damcheong, un verde pal care îmbrățișează tihna zorilor, exprimând un corp și spirit curat, sub forma unui cocor care zboară către o altă lume. Conceptul han-ului coreean este înfățișat prin pașii de dans și ritmurile de sanjo, pe melodia harpei coreene (geomungo), iar silueta frumoasă a femeii conferă dansului și mai multă grație.

  1. Dansul festiv al fermierilor

Când agricultura era de bază pentru oameni, toți fermierii se adunau laolaltă, unitatea comunității exprimându-se prin muzica lor specifică, realizată prin utilizarea a patru instrumente de percuție: kkwaenggari, janggu, jing și buk. Prin muzică și mișcare a luat ființă acest dans ceremonial al fermierilor, care avea rolul de a înlătura oboseala rămasă după muncile grele, dar și de a se ruga Zeului agriculturii pentru un an îmbelșugat.

 

Director artistic și coregraf Sung-Joo Yun

Doamna Yun este cel de-al IX-lea Director Artistic al Incheon Metropolitan City Dance Theatre (IMDT), din 15 mai 2017. Doamna Yun este un maestro al dansurilor tradiționale și recunoscută pentru talentul său excepțional de a crea lucrări originale.

De-a lungul mandatului său ca Director Artistic pentru Compania Națională de Dans din Coreea a primit laude pentru multele ei dansuri originale, care au stârnit atenție și aplauze la nivel global.

În funcția sa actuală la IMDT a încântat publicul cu piese noi, precum „Manchan – Jin, O-gui” („Ospăț”, 2017), „Bi-ga”(„Lamentare”, 2018) și „Damcheong” (2019).