Rigoletto

Giuseppe Verdi

 
Libretul Francesco Maria Piave după piesa „Le roi s’amuse” („Regele petrece”) de Victor Hugo
Durata 2h 45 min Pauze 2
Limba italiană Supratitrat DA Premieră 20 februarie 2014
Premiera mondială 11 martie 1851, Teatro La Fenice din Veneţia
Regia Stephen Barlow
Scenografia Yannis Thavoris
Lighting design Warren Letton
Coregrafia Victoria Newlyn
Maestru de cor Daniel Jinga
Asistent regie Paula Stoica
Asistent lighting design Ionuţ Pruteanu

Distribuție

Dirijor
Daniel Jinga

Rigoletto
Vasile Chișiu

Gilda
Oana Șerbaninvitată

Ducele
Florin Guzgă invitat

Sparafucile
Marius Boloș

Maddalena
Sorana Negrea

Monterone
Filip Panait

Marullo
Radu Ion – invitat

Contele Ceprano
Daniel Filipescu

Contesa Ceprano
Andreea Bucur

Uşierul
Adrian Strezea

Pajul
Ana Cebotari – invitată

Borsa
Valentin Racoveanu

Giovanna
Claudia Caiainvitată

Cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București

*Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor
Daniel Jinga

Rigoletto
Lucian Petrean

Gilda
Veronica Anușca

Ducele
Ștefan Pop invitat

Sparafucile
Marius Boloș

Maddalena
Liliana Istratiiinvitată

Monterone
Filip Panait

Marullo
Radu Ion – invitat

Contele Ceprano
Daniel Filipescu

Contesa Ceprano
Stanca Maria Manoleanu

Uşierul
Adrian Strezea

Pajul
Ana Cebotari – invitată

Borsa
Andrei Lazăr

Giovanna
Claudia Caia – invitată

Cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București

*Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor
Daniel Jinga

Rigoletto
Evez Abdulla – invitat

Gilda
Oana Șerban – invitată

Ducele
Florin Guzgă – invitat

Sparafucile
Marius Boloș

Maddalena
Sorana Negrea

Monterone
Filip Panait

Marullo
Radu Ion – invitat

Contele Ceprano
Daniel Filipescu

Contesa Ceprano
Andreea Bucur – debut

Uşierul
Adrian Strezea

Pajul
Ana Cebotari – invitată

Borsa
Andrei Lazăr

Giovanna
Claudia Caia – invitată

Cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București

*Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor
Daniel Jinga

Rigoletto
Lucian Petrean

Gilda
Veronica Anușca

Ducele
Ștefan Pop – invitat

Sparafucile
Leonard Bernad

Maddalena
Liliana Istratii – invitată

Monterone
Filip Panait

Marullo
Radu Ion – invitat

Contele Ceprano
Daniel Filipescu

Contesa Ceprano
Stanca Maria Manoleanu

Uşierul
Adrian Strezea

Pajul
Ana Cebotari invitată

Borsa
Andrei Lazăr

Giovanna
Claudia Caia invitată

Cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București

*Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: David Crescenzi – invitat

Rigoletto:
Lucian Petrean
Gilda:
Cristina Maria Oltean
Ducele:
Florin Guzgă – invitat
Sparafucile:
Leonard Bernad – debut
Maddalena:
Sorana Negrea
Giovanna:
Sidonia Nica
Monterone:
Filip Panait
Marullo:
Daniel Pop – invitat
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Andreea Novac
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Cristina Eremia
Borsa:
Andrei Lazăr

Cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: David Crescenzi – invitat

Rigoletto:
Lucian Petrean
Gilda:
Veronica Anușca
Ducele:
Jenish Ysmanov – invitat
Sparafucile:
Alin Anca – invitat
Maddalena:
Sorana Negrea
Giovanna:
Sidonia Nica
Monterone:
Filip Panait
Marullo:
Daniel Pop – invitat
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Andreea Novac
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Cristina Eremia
Borsa:
Andrei Lazăr

Cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

SPECTACOL EXCLUSIV ONLINE

Dirijor: Vlad Conta

Rigoletto:
Lucian Petrean
Gilda:
Veronica Anușca
Ducele:
Adrian Dumitru
Sparafucile:
Marius Boloș
Maddalena:
Sorana Negrea
Giovanna:
Sidonia Nica
Monterone:
Filip Panait
Marullo:
Daniel Pop
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Stanca Maria Manoleanu
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Cristina Eremia
Borsa:
Andrei Lazăr

Cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București

Biletele vor putea fi achiziționate de pe https://tickets.operanb.ro/

Dirijor: Tiberiu Soare

Rigoletto:
Venteslav Anastasov – invitat
Gilda:
Mădălina Barbu – debut
Ducele:
Adrian Dumitru
Sparafucile:
Horia Sandu
Maddalena:
Sorana Negrea
Giovanna:
Mihaela Ișpan – debut
Monterone:
Daniel Pascariu – debut
Marullo:
Vasile Chișiu
Contele Ceprano:
Dan Indricău – debut
Contesa Ceprano:
Stanca Maria Manoleanu
Uşierul:
Adrian Ionescu
Pajul:
Cristina Eremia
Borsa:
Valentin Racoveanu

Cu participarea Orchestrei și Corului Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Tiberiu Soare

Rigoletto:
Balla Sándor – invitat
Gilda:
Cristina Maria Oltean
Ducele:
Lucian Corchiș – debut
Sparafucile:
Marius Boloș – debut
Maddalena:
Florentina Soare
Giovanna:
Sidonia Nica
Monterone:
Filip Panait
Marullo:
Daniel Pop
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Andreea Novac
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Cristina Eremia
Borsa:
Andrei Lazăr

Cu participarea Orchestrei și Corului Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Tiberiu Soare

Rigoletto:
Balla Sándor – invitat
Gilda:
Veronica Anușca
Ducele:
Adrian Dumitru – debut
Sparafucile:
Horia Sandu
Maddalena:
Sorana Negrea
Giovanna:
Andreea Iftimescu – debut
Monterone:
Filip Panait
Marullo:
Daniel Pop
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Andreea Novac
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Cristina Eremia
Borsa:
Andrei Lazăr

Cu participarea Orchestrei și Corului Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Tiberiu Soare

Rigoletto:
Lucian Petrean
Gilda:
Veronica Anușca
Ducele:
Remus Alăzăroae – invitat
Sparafucile:
Horia Sandu
Maddalena:
Sorana Negrea
Giovanna:
Adina Secobeanu
Monterone:
Filip Panait – debut
Marullo:
Vasile Chişiu
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Stanca Manoleanu – debut
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Cristina Eremia
Borsa:
Andrei Lazăr

Cu participarea Orchestrei și Corului Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Rigoletto:
Lucian Petrean
Gilda:
Veronica Anuşca
Ducele:
Mihail Mihaylov
Sparafucile:
Horia Sandu
Maddalena:
Liliana Mattei Ciucă
Giovanna:
Adriana Alexandru
Monterone:
Marius Boloş
Marullo:
Vasile Chişiu (debut)
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Andreea Novac (debut)
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Claudia Caia
Borsa:
Andrei Lazăr

Rigoletto:
Lucian Petrean
Gilda:
Cristina Maria Oltean (debut)
Ducele:
Florin Guzgă – invitat
Opera Națională Română Iași
Sparafucile:
Horia Sandu
Maddalena:
Sorana Negrea (debut)
Giovanna:
Adriana Alexandru – invitată
Monterone:
Marius Boloş
Marullo:
Vasile Chişiu
Contele Ceprano:
Daniel Filipescu
Contesa Ceprano:
Andreea Novac
Uşierul:
Adrian Strezea
Pajul:
Ana Cebotari (debut)
Borsa:
Andrei Lazăr



 
  1. Operă în trei acte de Giuseppe Verdi

Sinopsis

Actul I
Scena 1

Chicago. Revelion 1929. La un speakeasy condus de Rigoletto (unul din barurile de la subsol ilegale unde se putea bea alcool în timpul prohibiţiei), Ducele, oamenii din banda lui şi prietenele lor dau o petrecere nebună. Ducele se laudă cu marele său apetit pentru femei (aria Questa o quella per me pari sono – Pentru mine toate femeile sunt la fel). El flirtează cu soţia lui Ceprano chiar în faţa soţului ei. Acesta este rănit de batjocura lui Rigoletto şi propune ca acesta să fie pedepsit. Ceprano află de la Marullo că se pare că Rigoletto ar avea o amantă secretă. Monterone, un fost membru al bandei Ducelui, întrerupe petrecerea. El îl acuză în public pe Duce că i-a violat fata. Rigoletto îşi bate joc de el ca să-l distreze pe Duce. Monterone îi blestemă pe amândoi şi mai ales pe Rigoletto.

Scena 2

Mai târziu în acea seară. Un bloc de locuinţe într-un cartier sărac. Rigoletto se întoarce acasă, urmărit de blestemul lui Monterone. El este întrerupt de un străin, Sparafucile, care îi oferă serviciile ca ucigaş plătit. Sparafucile îi lasă lui Rigoletto numărul său de telefon şi pleacă, în timp ce Rigoletto meditează la faptul că amândoi, şi el şi Sparafucile, ucid pentru a trăi – Sparafucile cu pistolul, el cu limba sa slobodă (aria Pari siamo Suntem la fel).

Rigoletto intră în apartamentul său şi este întâmpinat de Gilda, fiica sa adolescentă, pe care el încearcă să o protejeze de influenţa oraşului. Încă tulburat de blestemul lui Monterone, Rigoletto îi impune să stea în casă în afară de timpul când trebuie să meargă la biserică şi o instruieşte pe Giovanna să aibă grijă de ea atunci când el nu este acasă.

Rigoletto se întoarce la muncă, dar nu înainte ca Ducele, care a văzut-o pe Gilda în drumul ei spre biserică, să o mituiască pe Giovanna pentru a-l lăsa să intre în casă. Pretinzând că este un student sărac, Ducele îi declară dragostea Gildei, care este şocată şi în acelaşi timp fascinată. Ei sunt întrerupţi de zgomote din stradă şi, temându-se de reîntoarcerea tatălui ei, Gilda îl imploră pe Duce să plece. Singură în balcon, Gilda este încântată de noua sa iubire (aria Caro nome – Nume drag). Ceprano, Borsa şi Marullo, împreună cu oamenii Ducelui, vin să răpească acea tânără frumuseţe pe care o cred amanta lui Rigoletto. Ei sunt pe punctul de a o prinde, dar îl văd pe Rigoletto că se apropie. Marullo îi explică acestuia că ei doresc să o răpească pe soţia lui Ceprano şi Rigoletto este nerăbdător să li se alăture.

El cere să fie mascat, ca şi ceilalţi. Borsa îl leagă la ochi aşa încât Rigoletto să nu poată vedea sau auzi ce se întâmplă. El le ţine scara bărbaţilor, iar aceştia o răpesc pe Gilda şi dispar. Într-un final, Rigoletto devine bănuitor, îşi scoate masca şi descoperă dispariţia fiicei sale. Disperat, el îşi aminteşte de blestemul lui Monterone.

Actul al II-lea

Biroul Ducelui la speakeasy, dimineaţa următoare. Ducele a descoperit şi el dispariţia Gildei şi este furios că nu o poate găsi (aria Parmi veder le lagrime – Parcă văd lacrimile). Oamenii lui sunt încântaţi să-i spună că au răpit-o pe iubita lui Rigoletto şi că i-au adus-o. El îşi dă seama că este vorba despre Gilda şi este nerăbdător să o vadă. Rigoletto intră şi încearcă să-şi ascundă neliniştea în timp ce încearcă să afle unde i-au ascuns oamenii fiica. El dezvăluie că Gilda este copilul său şi ameninţă apoi imploră oamenii să îi spună unde se află ea (aria Cortigiani, vil razza dannata – Rasă blestemată de oameni). Ei însă rămân tăcuţi, insensibili şi se bucură de umilinţa lui. Gilda fuge din biroul Ducelui, unde fusese abuzată şi este şocată să-şi găsească tatăl. După plecarea bărbaţilor, Gilda îi mărturiseşte iubirea sa pentru duce, iar Rigoletto, care îşi aminteşte oferta lui Sparafucile, jură că se va răzbuna pe Duce, în ciuda protestelor fiicei sale.

Actul al III-lea

O săptămână mai târziu. La Hotelul Riverside, un bordel. Noapte. Furtună. Sora lui Sparafucile, Maddalena, l-a atras pe Duce, deghizat în marinar, la hotelul fratelui ei pentru a fi executat. Rigoletto o aduce pe Gilda la hotel pentru ca aceasta să-i vadă caracterul şi dispreţul său faţă de femei (aria La donna e mobile – Femeia e uşoară ca un fulg). Gilda este dezamăgită văzându-l pe Duce cum flirtează cu Maddalena. Rigoletto îi spune să se întoarcă acasă, să se schimbe în haine bărbăteşti şi să părăsească oraşul pentru a fi în siguranţă. După plecarea ei, Rigoletto îşi încheie afacerea cu Sparafucile şi spune că se va întoarce la miezul nopţii pentru a lua cadavrul Ducelui într-un sac şi a-l arunca în râu el însuşi. Cu toate acestea, Maddalena este atrasă de Duce şi nu mai vrea ca el să fie ucis. Ea plănuieşte cu fratele ei, iniţial reticent, ca, dacă alt bărbat intră în hotel între timp, să-l ucidă şi să predea în sac acest cadavru.

Gilda, îmbrăcată în hainele lui Rigoletto, încalcă sfatul tatălui ei şi se întoarce singură la hotel pentru a-l urmări pe Duce, pe care încă îl iubeşte. Gilda aude planul de a-l ucide şi decide să intre în hotel pentru a fi omorâtă în locul Ducelui. Rigoletto se întoarce pentru a lua cadavrul şi este pe punctul de a-l arunca în râu când aude vocea Ducelui din hotel. Este îngrozit să-şi descopere fiica în sac. Înainte de a muri, Gilda îşi imploră tatăl să o ierte, pe ea şi pe Duce.