Oltea Şerban-Pârâu

Baritonul  Lucian Petrean a avut o evoluţie interesantă în drumul său către cariera de solist de operă, urmând studii de teologie, obţinând un doctorat în filologie pe o temă legat de folclor, abia ulterior urmând studii muzicale la Cluj-Napoca, pentru ca la ora actuală să fie solist al Operei Naţionale din Bucureşti.

O.Ş.P. : Ne aflăm în anul centenarului Operei bucureştene şi stăm de vorbă cu baritonul Lucian Petrean, muzician format la şcoala transilvăneană. De ce aţi luat această decizie, ca din 2016 să fiţi solist al Operei bucureştene, deşi foarte multe vă leagă de Cluj ? L.P.: Într-adevăr sunt foarte legat de Cluj. Acolo am studiat, acolo am făcut primii paşi în lumea operei. În septembrie 2016 am bătut la uşa directorului operei clujene, Florin Estefan propunându-i să mă angajeze în locul rămas liber prin plecarea colegului meu, Fülöp Marton, care se pensiona. Mi-a răspuns că postul a fost promis unui alt tânăr artist. Am plecat dezamăgit din biroul dumnealui, dar după numai câteva zile am dat audiţie la Opera Naţională Bucureşti având în faţă o comisie formată din cinci dirijori. Doamna Beatrice Rancea, managerul Operei Naţionale Bucureşti de atunci, mi-a propus un contract de angajare. Astfel, începând cu octombrie 2016 sunt angajatul operei bucureştene.

O.Ş.P.: Probabil aşa fusese scris undeva ca drumurile dvs. să se îndrepte spre capitală. Să ne întoarcem asupra anilor de formare. După studiul viorii, v-aţi îndreptat spre cursuri de teologie la Seminarul Teologic Ortodox si la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Cluj-Napoca, urmând în paralel cursuri de canto. Aţi absolvit Academia de Muzica „Gh. Dima” din Cluj-Napoca. Cum au evoluat lucrurile astfel încât să optaţi totuşi pentru cariera de cântăreţ de operă ? Cine au fost cei care v-au condus în această direcţie ? L.P.: Până în clasa a şaptea am studiat vioară. Dar atunci când tatăl meu m-a întrebat ce anume doresc să devin, am răspuns că vreau să fiu cântăreţ, ceea ce el la acea vreme nu considera a fi o meserie. Îmi plăcea foarte mult să cânt muzică populară şi am început să frecventez slujbele de la biserica din satul Mintiu – judeţul Bistriţa-Năsăud, acolo unde erau bunicii mei, pe care îi vizitam foarte des. Aşa am ajuns să cânt la strană, să citesc Mica Biblie. Am absolvit cursurile Seminarului Teologic Ortodox din Cluj-Napoca, în 1995. În calitate de cântăreţ al Catedralei Ortodoxe din Cluj-Napoca (vizavi de Opera Naţională) am avut şansa să cunosc mai mulţi cântăreţi de operă care cântau în corul bisericii. Basul Ion Iercoşan – Dumnezeu să îl ierte – a fost cel care m-a introdus în lumea operei. Aduc un omagiu acestui Om şi Artist. Domnia sa mi-a remarcat vocea şi mi-a dat primele lecţii de canto. Studiile de la Facultatea de Teologie Ortodoxă le-am încheiat în 1999. În perioada Seminarului Teologic am activat şi în Grupul Renaşterea, format din 12 voci bărbăteşti, teologi, cu care am susţinut concerte în ţară şi străinătate. Au fost primele momente când am cântat partituri de bariton-solo. În toamna lui 2006 am luat hotărârea de a mă înscrie la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, la secţia canto. Am început la clasa regretatului profesor Alexandru Fărcaş. După aceea am trecut la clasa doamnei profesoare Ana Rusu. Domnul profesor Gheorghe Roşu (Dumnezeu să-l ierte) m-a îndrăgit foarte mult şi de aceea am hotărât să urmez din 2010 cursurile de master cu domnia sa. În tot acest timp, studiul muzical l-am efectuat cu pianista Iulia Suciu. Totdeauna, însă, i-am simţit aproape cu sfaturi şi îndrumări pe maestrul Gheorghe Dumănescu, soprana Elena Andrieş, regizorul Emil Strugaru şi maestrul Cristian Sandu.

Citeste mai mult: adev.ro/qvr90e