De 23 de ani, de la turneul cu „Carmen” de Bizet în Japonia, Orchestra Operei Naţionale din Bucureşti nu a mai fost într-un turneu în străinătate.
Poate şi acesta a fost unul dintre motivele pentru care curajul – tuturor celor implicaţi – a fost sentimentul dominant al acestei întâmplări culturale îndelung pregătite şi girate de directorul general al ONB, Daniel Jinga, care cu două zile înaintea plecării a preluat şi postura de dirijor al orchestrei, în urma indisponibilităţii dirijorului propus iniţial, Tiberiu Soare (din raţiuni ce ţin de pandemia care ne domină existenţele de doi ani).
Concret, publicul prezent la Expo 2020 Dubai în seara de 17 ianuarie 2022 a avut bucuria de a se întâlni pe scena Dubai Millenium Amphitheater cu Orchestra Operei Naţionale Bucureşti dirijată de Daniel Jinga şi cu remarcabilele voci ale sopranei Teodora Gheorghiu şi mezzosopranei Ruxandra Donose, invitate alături de soliştii Operei Naţionale Bucureşti, tenorul Daniel Magdal şi baritonul Iordache Basalic în distribuţia solistică a Galei. Pentru a pune în valoare cultura română în contextul cosmopolit de la Expo 2020, violonistul Rafael Butaru – care a fost şi concert-maestrul serii – a interpretat Balada pentru vioară şi orchestră de Ciprian Porumbescu, piesă care rămâne una dintre cele mai cunoscute lucrări româneşti la nivel internaţional şi care a făcut legătura cu tema serii şi anume marcarea Zilei Culturii Naţionale a României la Expoziţia Mondială, întregul eveniment fiind realizat la invitaţia Pavilionului României la Expo 2020 şi respectiv a Ministerului de Externe al României.
De altfel, în ajunul plecării, chiar pe 15 ianuarie, aceeaşi orchestră cu aceiaşi solişti, dirijată de această dată de Tiberiu Soare, susţinea la Teatrul Naţional sub egida Ministerului Culturii, un program diferit, axat pe muzica românească, preluat în transmisiune directă pe TVR 1, identificând mici bijuterii ale repertoriului naţional – precum Muzica de George Grigoriu, superb interpretată de Teodora Gheorghiu sau Stelele-n cer de Nicolae Bretan, pe versuri de Mihai Eminescu, pe care mezzo-soprana Ruxandra Donose îl cântă de fiecare dată cu mare emoţie, fiecare intervenţie a orchestrei operei fiind definită de dinamism, adecvare stilistică şi bun gust, puse în slujba culturii naţionale.
Deplasarea la Expoziţia Mondială din Dubai a intervenit într-un moment mult mai fragil din punct de vedere sanitar decât cea a Orchestrei de Tineret din urmă cu o lună, dar entuziasmul celor aflaţi pe scenă a fost proporţional cu adrenalina momentelor în care se aştepta rezultatul repetatelor teste PCR impuse de organizatori, nu mai puţin de 3 în 4 zile, inclusiv unul cu 2 ore înaintea concertului, teste în urma cărora orchestra devenea “mai săracă” cu unul sau doi membri (asimptomatici)… misiunea respectivului fiind preluată de colegul de pupitru şi toată lumea… strângând rândurile, la propriu, dar, pe de altă parte, susţinându-i moral pe cei nevoiţi să se izoleze, conştienţi fiind că riscul plana asupra tuturor. Atmosfera de echipă care apare în astfel de ocazii s-a extins asupra stării de spirit generale, drept care s-a cântat cu entuziasm, celebrele piese orchestrale alese (Uvertura la Cavaleria uşoară de Fran von Suppe si Farandolla din Suita „Arleziana” de Bizet) soldându-se, sub bagheta lui Daniel Jinga, cu aplauze furtunoase, Teodora Gheorghiu încântând în rafinata arie a Neddei, Stridono lassù, din Paiaţe, ca şi în celebra Barcarolla din Povestirile lui Hoffmann de Offenbach, cântată în duet cu Ruxandra Donose, la rândul ei seducătoare şi impecabilă în arhicunoscutele arii din Samson şi Dalila de Saint-Saens, “Mon coeur s’ouvre à ta voix” şi Carmen de Bizet, “Habanera” Iordache Basalic cântând cu spirit Cavatina lui Figaro de Rossini şi Aria Toreadorului de Bizet, pentru ca Daniel Magdal să încheie seara cu celebra Nessun Dorma în uralele spectatorilor.
Un public compus din oameni de zeci de naţionalităţi a asistat la concert, reacţiile fiind la superlativ, cei prezenţi efectiv neaşteptându-se să întâlnească la un spectacol în aer liber un nivel artistic pe care îl presupun doar marile scene internaţionale. Revenind acasă, Orchestra Operei Naţionale din Bucureşti continuă până în iunie ceea ce şi-a propus managementul instituţiei, respectiv Daniel Jinga şi echipa sa, pentru stagiunea centenară şi anume, pe de o parte noi producţii sau “revival”-uri în concepţia unor mari nume de regizori români şi pe de altă parte revenirea în producţiile casei a unei bune părţi din reprezentanţii celebri la nivel internaţional ai artei lirice româneşti din diverse generaţii – primul nume aşteptat zilele acestea la Bucureşti, mai precis pe 27 ianuarie, fiind Ramona Zaharia în Samson şi Dalila, iar pe 3 februarie fiind programat un Don Carlo de excepţie sub bagheta lui Tiberiu Soare. Cu Teodor Ilincăi în rolul titular, căruia i se alătură o pleiadă de solişti români invitaţi cu o strălucitoare carieră internaţională, respectiv Cristina Păsăroiu în Elisabeta de Valois, Bogdan Taloş în Filip al II-lea, Bogdan Baciu în Marchizul de Posa şi Ramona Zaharia în Eboli. Surprizele nu vor lipsi în lunile ce vin, dar ele vor fi dezvăluite pe parcurs, până la mult aşteptata Gală extraordinară aniversară Nelly Miricioiu din 31 martie.
Citeste mai mult: adev.ro/r65g9x