DOAMNA CU CĂȚELUL

Livia Teodorescu-Ciocănea

 
Libretul Iuliana Kampert după A.P. Cehov
Scenariul Alexander Hausvater
Concept regizoral Alexandru Nagy

Distribuție

Premieră Absolută

Operă în concert

Dirijor: Vlad Conta
Maeștri de cor: Daniel Jinga, Adrian Ionescu

Narator: Marius Bodochi – invitat

Anna Sergheevna:
Simonida Luțescu

Dmitri Dmitrici Gurov:
Lucian Corchiș

Anton Pavlovici Cehov:
Daniel Pascariu

Irina Gurov:
Andreea Ilie

Diederitz:
Daniel Filipescu

Nikolai:
Iustinian Zetea

Vasiliev:
Dan Indricău

Pavel:
Valentin Racoveanu

Nina:
Andreea Novac

Doamna 1:
Ana Cebotari

Doamna 2:
Alexandra Manole

Doamna 3:
Andreea Grigore

Doamna 4:
Florentina Picuș

Poștașul:
Ciprian Pahonea

Treplev:
Tudor Morgovan – actor

Arkadina:
Victoria Radu – actriță

Băiatul:
TBA

Theremin: Gabriel Almasi – invitat

Pregătirea muzicală: Monica Gemene, Sabin Orbulescu

Cu participarea Orchestrei și a Corului Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 

 

Premieră Absolută

Operă în concert

Dirijor: Vlad Conta
Maeștri de cor: Daniel Jinga, Adrian Ionescu

Narator: Marius Bodochi – invitat

Anna Sergheevna:
Veronica Anușca

Dmitri Dmitrici Gurov:
Adrian Dumitru – invitat

Anton Pavlovici Cehov:
 Vasile Chișiu

Irina Gurov:
Claudia Caia – invitată

Diederitz:
Florin Simionca

Nikolai:
Ion Dimieru

Vasiliev:
Adrian Mărcan

Pavel:
Andrei Lazăr

Nina:
Mihaela Stanciu

Doamna 1:
Ana Cebotari

Doamna 2:
Alexandra Manole

Doamna 3:
Andreea Grigore

Doamna 4:
Florentina Picuș

Poștașul:
Ciprian Pahonea

Treplev:
Tudor Morgovan – actor

Arkadina:
Victoria Radu – actriță

Băiatul:
TBA

Theremin: Gabriel Almasi – invitat

Pregătirea muzicală: Monica Gemene, Sabin Orbulescu

Cu participarea Orchestrei și a Corului Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 



 

Prezentarea libretului

Libretul, conceput de Iuliana Kampert după A. P. Cehov, a fost scris în anul 2012 și a urmărit o structură clasică în vederea obținerii unei coerențe regizorale și scenografice. Textul a căutat muzicalitatea intrinsecă a cuvintelor și ritmul adecvat frazării muzicale. Firul dramatic a fost constituit printr-o reasamblare a momentelor nuvelei și suplimentat prin introducerea unor personaje din alte povestiri ale lui Cehov care intră în relație cu personajele din nuvela de referință pentru a întări prezența vocii cehoviene (Nikolai din Soția; Vasiliev din Criza de nervi și Pavel din Despre dragoste).

În anul 2021, la sugestia regizorului Alexander Hausvater, scenariul a suferit câteva modificări și adăugiri. Au fost adăugate indicațiile acestuia de regie și scenografie, didascaliile, precum și câteva scene noi.

 

Sinopsis

Opera debutează cu un Prolog: Vecernie – cor a cappella cu solist (bariton în rolul lui Cehov) în limba slavonă veche, bazat pe textul psalmului 103.

Acțiunea primului tablou din Actul I (scenele 1-11) se desfășoară pe Faleză în Ialta, într-o atmosferă luminoasă, plină de viață. La scurt timp își face apariția Gurov și se așează la masă alături de patru Doamne, cunoștințe ale sale. Atenția îi este atrasă de Anna – o femeie frumoasă, cu un cățel – o prezență nouă în peisajul monden al stațiunii. Face cunoștință cu ea, aflând astfel că Anna, deși este căsătorită, se află la Ialta neînsoțită. După ce mulțimea de oameni întâmpină vaporul la debarcader, Anna constată că soțul ei nu a sosit nici de această dată. În mintea lui Gurov se naște ideea unei aventuri cu misterioasa femeie și cei doi părăsesc scena împreună în amurg, înflăcărați de pasiune.

Tabloul al doilea (scenele 12-17 ale Actului I) se desfășoară într-o cameră de hotel unde Anna este cuprinsă de remușcări după începerea relației amoroase cu Gurov. Acesta rămâne rece la mustrările de conștiință exprimate de Anna și nu pare să înțeleagă ce a declanșat conflictul ei interior. Afând că soțul o recheamă la Petersburg printr-o scrisoare, Anna se grăbește să părăsească Ialta despărțindu-se de Gurov.

În Actul al II-lea, întors acasă, Gurov resimte sufocarea vieții lui din Moscova în prezența soției sale dominatoare și a prietenilor săi incapabili de comunicare reală. Imaginea Annei îl urmărește încă și simte o dorință nestăvilită de a o revedea.

Actul al III-lea debutează cu încercarea lui Gurov de a o zări pe Anna dincolo de gardul casei în care aceasta locuia împreună cu soțul ei. Îl vedem apoi în foaierul unui teatru din Petersburg unde speră să o întâlnească pe Anna. Aceasta sosește împreună cu Diederitz, soțul ei, și este cutremurată văzându-l pe Gurov.  Spectacolul începe iar publicul intră în sală. La scurtă vreme, iese Anna urmată de Gurov. Cei doi își mărturisesc dragostea, dar își dau seama de obstacolele ce stau în fața împlinirii ei. Actul III se încheie cu promisiunea Annei de a veni la Moscova sa-l vadă.

Actul al IV-lea înfățișează zbuciumul celor doi care, deși continuă povestea lor de dragoste în ascuns, se găsesc în aceeași situație imposibilă de a găsi o cale să trăiască împreună fericiți.

Livia Teodorescu-Ciocănea