Samson și Dalila

Camille Saint-Saëns

 
Libretul de F. Lemaire
Pauze Da
Limba Franceză Supratitrat DA Premieră 5, 6 și 8 octombrie 2019
Premiera mondială 2 decembrie 1877 în Weimar
Regizor Giandomenico Vaccari
Coregraf Davide Bombana
Maestru de Cor Daniel Jinga
Decor și costume Andreea Koch
Asistenți regie Claudia Machedon
Maestru de balet Adina Tudor
Durata estimată a spectacolului: 3h

Distribuție

Dirijor: Frédéric Chaslin invitat

Samson:
Daniel Magdal

Dalila:
Sorana Negrea

Marele preot:
Vicențiu Țăranu

Abimeleh:
Filip Panait

Un bătrîn evreu:
Leonard Bernad (debut)

Solul:
Andrei Lazăr

Filistean I:
Ciprian Pahonea (debut)

Filistean II:
Florin Simionca

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

*Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Iurie Florea

Samson:
Daniel Magdal

Dalila:
Sorana Negrea (debut)

Marele preot:
Ștefan Ignat

Abimeleh:
Filip Panait

Un bătrîn evreu:
Horia Sandu

Solul:
Ciprian Pahonea

Filistean I:
Valentin Racoveanu

Filistean II:
Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Iurie Florea

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Hermine May – invitată
Marele preot
Vicențiu Țăranu
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Andrei Lazăr
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Antonela Barnat – invitată
Marele preot
Ștefan Ignat
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Andrei Lazăr
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Spectacol in memoriam ELENA CERNEI

 

Dirijor: Iurie Florea

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Ramona Zaharia – invitată
Marele preot
Vicențiu Țăranu
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Andrei Lazăr
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 

 

 

 

Dirijor: Iurie Florea

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Antonela Barnat
Marele preot
Vicențiu Țăranu
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Andrei Lazăr
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

 

Pentru a ne bucura în siguranță de fiecare spectacol, reprezentațiile au fost adaptate, respectând normele oficiale în vigoare. Vă reamintim că purtarea măștii este obligatorie, se va respecta distanțarea socială, iar spectacolul nu are pauză. Accesul în sala de spectacole se va realiza cu o oră înainte de a începe reprezentația, în baza biletului (fizic sau electronic). Pentru a participa la spectacolele Operei Naționale București vaccinarea și testarea nu sunt obligatorii.

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Călin Brătescu – invitat
Dalila
Antonela Barnat
Marele preot
Vicențiu Țăranu
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Ciprian Pahonea
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Florin Simionca

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Antonela Barnat
Marele preot
Vicențiu Țăranu
Abimeleh
Daniel Pascariu
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Ciprian Pahonea
Filistean I
Paul Lungu
Filistean II
Florin Simionca

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Ljubica Vranes – invitată
Marele preot
Valentin Vasiliu
Abimeleh
Daniel Pascariu
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Ciprian Pahonea
Filistean I
Paul Lungu
Filistean II
Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Călin Brătescu – invitat
Dalila
Antonela Barnat
Marele preot
Vicențiu Țăranu
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Horia Sandu
Solul
Ciprian Pahonea
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Florin Simionca

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 

 

 

 

Dirijor: Jozsef Horvath – invitat

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Antonela Barnat
Marele preot
Valentin Vasiliu – debut
Abimeleh
Daniel Pascariu
Un bătrân evreu
Marius Boloș
Solul
Ciprian Pahonea
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Florin Simionca

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 

 

 

 

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Aleksandrs Antonenko – invitat
Dalila
Orsolya Veress – invitată
Marele preot
Ștefan Ignat
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Marius Boloș
Solul
Andrei Lazăr
Filistean I
Paul Lungu
Filistean II
Florin Simionca

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 

 

 

 

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Daniel Magdal
Dalila
Ljubica Vranes – invitată
Marele preot
Vicențiu Țăranu
Abimeleh
Cătălin Toropoc
Un bătrân evreu
Iustinian Zetea
Solul
Ciprian Pahonea
Filistean I
Valentin Racoveanu
Filistean II
Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 

 

 

Dirijor: Vlad Conta

Samson
Aleksandrs Antonenko – invitat
Dalila
Orsolya Veress – invitată
Marele preot
Ștefan Ignat
Abimeleh
Filip Panait
Un bătrân evreu
Marius Boloș
Solul
Andrei Lazăr
Filistean I
Paul Lungu
Filistean II
Florin Simionca

Cu participarea Orchestrei, Corului și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

* Instituția își rezervă dreptul de a aduce modificări în distribuțiile spectacolelor în cazul în care situația le impune.

 

 

 

 



 

 

Sinopsis

Locul acțiunii: orașul Gaza, vechea Palestină

 

Actul I

O piață din Gaza pe timpul nopții.

Într-o piață de lângă Templul Dagonului un grup de cetățeni evrei îl imploră pe Dumnezeu să îi elibereze de sub jugul filistenilor. Samson, personaj central, încercă să le crească moralul israelienilor și credința acestora în Dumnezeu. Abimeleh, guvernatorul filistenilor, își face simțită prezența aducând amenințări la adresa evreilor și subliniind faptul că aceștia au ajuns lipsiți de ajutor deoarece Dumnezeul lor i-a părăsit. El va mai spune că zeul filistenilor, Dagon, este o creatură superioară. La auzul acestor vorbe, evreii se pleacă plini de teamă în fața lui Abimeleh până în momentul în care Samson îi îndemnă să treacă la gesturi curajoase împotriva asupritorilor. Înfuriat, Abimeleh se năpustește cu sabia asupra lui Samson, cel din urmă fiind neînarmat. Personajul principal reușește să apuce mânerul sabiei atacatorului său și astfel îl ucide pe Abimeleh. Înspăimântați de ce ar putea să urmeze după omorârea satrapului filistin, cetățenii evrei decid să fugă, abandonându-l pe Samson. Marele Preot al lui Dagon iese din templu și îi blesteamă pe evrei, dar și pe Samson. Marele Preot se gândește să se folosească de frumusețea Dalilei pentru a descoperi sursa puterii nestăvilite a lui Samson.

Zorii zilei îi surprind pe evrei în timp ce închină către cer o rugăciune umilă pentru Dumnezeu. În exteriorul templului apare Dalila, însoțită de mai multe preotese ale zeului Dagon. În timp ce acestea se plimbă pe lângă templu aducând un omagiu frumuseții anotimpului de primăvară, Dalila încercă să îl seducă pe Samson, declarându-i că acesta i-a cucerit inima și îl invită la ea acasă în Valea Sorek. În tot acest timp un cor din trei bătrâni evrei îl avertizează pe Samson cu privire la pericolul pe care îl reprezintă femeia. Samson se va ruga la Dumnezeu să-l ferească de farmecele Dalilei. În încercarea acesteia de a-l seduce pe Samson, Dalila va porni un dans acompaniată de o tamburină. Samson se luptă cu atracția tot mai puternică pe care Dalila o exercită asupra lui, iar unul dintre bătrânii evrei repetă avertismentul lui. Din păcate, vocea acestuia se pierde în deșert, iar la momentul căderii cortinei ajungem martorii momentului în care privirea lui Samson o va întâlni pe cea a Dalilei.

Actul II

Locuința Dalilei din Valea Sorek.

Dalila devine din ce în ce mai conștientă de faptul că Samson este atras de farmecele ei și a uitat de misiunea lui de conducător a revoltei israeliene contra filistenilor. Așezată pe o piatră la intrarea casei sale, Dalila își manifestă încântarea de a fi învins voința lui Samson și de a pune stăpânire pe trăirile și sentimentele acestuia. Vestea că evreii i-au învins pe filisteni este adusă de Marele Preot. Venit să-l ia ostatic pe Samson, îi oferă Dalilei aur pentru a-l ajuta în tentativa lui, dar femeia îl refuză, declarând că ceea ce a făcut a fost din răzbunare și nu pentru bani. Dorința ei este să-l distrugă pe Samson pentru a-și demonstra loialitatea față de zei, jurând să afle secretul puterii lui Samson.

Rămasă singură, Dalila face o evaluare a șanselor sale de succes. Samson apare și își exprimă intenția de a-și relua poziția de lider al evreilor. El a venit să își ia adio de la Dalila.

În intenția de a-l prinde definitiv în capcana pe care i-a întins-o, Dalila îi declară că ea este gata să fie a lui dacă acesta o dorește cu adevărat. Aceasta îl imploră să răspundă alintărilor ei în speranța că astfel îi va distrage atenția lui Samson de la alte preocupări și îl va subjuga definitiv. Femeia îi cere în semn de încredere să-i dezvăluie secretul puterii sale fizice extraordinare.

Samson aude un tunet puternic, menit a fi un mesaj de avertizare venit de la Dumnezeu, pe care îl ignoră. Dalila se preface că începe să plângă și fuge în casă. Răscolit de suferința aparentă a Dalilei, Samson cedează și o urmează în casă. Nu la mult timp după aceasta, Dalila află că secretul forței neobișnuite a lui Samson constă în părul său lung. După ce profită de somnul acestuia pentru a-i tăia părul, Dalila va chema gărzile pentru a-l prinde pe Samson ca să-i scoată ochii.

Actul III

Tabloul 1

O fortăreață din orașul Gaza.

Cu părul tăiat și rămas orb, Samson este încătușat și învârte roata unei mori. Se roagă lui Dumnezeu pentru poporul său care suferă din cauza păcatului comis de el. În urechi îi persistă atenționarea evreilor bătrâni din actul I. Cuprins de remușcări, Samson își oferă ca sacrificiu suprem propria sa viață în timp ce de afară se aud vocile evreilor care își deplâng soarta amară.

 

Tabloul 2

Templul Zeului Dagon.

Filistenii se pregătesc de ceremonia unor sacrificii în cinstea zeului lor, menite să sărbătorească victoria asupra evreilor. Preoții și preotesele lui Dagon cântă cu voce scăzută, reluând melodia închinată primăverii din actul I. Curând muzica va căpăta nuanțe sălbatice, în timp ce preoții dansează o Baccana. Un băiețel îl poartă de mână pe Samson în templul unde acesta va fi batjocorit de Marele Preot și de mulțime. Dalila îl torturează în continuare, amintindu-i detaliile complotului căruia tocmai ce îi căzuse victimă pe fondul muzical al ariei de iubire. În momentul în care Marele Preot va încerca să-l forțeze pentru a îngenunghia în fața lui Dagon, Samson îi cere băiatului să-l conducă în dreptul celor doi stâlpi principali de susținere a edificiului, eroul rugându‑se lui Dumnezeu să-i restituie puterea de odinioară doar pentru scurt timp. Cu ajutorul forței divine, Samson reușește să doboare cei doi stâlpi de susținere, provocând prăbușirea întregului templu care îl va strivi atât pe el, cât și pe ceilalți filisteni prezenți la ceremonie.