Directorul Artistic al Operei Naționale București, dirijorul Tiberiu Soare, într-un interviu pentru Blogurile Adevărul cu muzicologul şi criticul muzical Oltea Şerban-Pârâu. Maestrul a vorbit despre impactul pandemiei asupra artei cântului, dar și despre evenimentele din anul centenar al primei scene lirice a țării.

Anul centenar al Operei Naţionale din Bucureşti, 2021, a început sub semnul incertitudinii care guvernează întreaga viaţă artistică mondială şi naţională la acest moment. Spectacolele se ţin mai mult online, perioadele în care publicul are acces în sala de spectacol sunt scurte şi imprevizibile, planurile pe termen mediu şi lung sunt tot mai greu de făcut şi respectat.

Cu toate acestea, la 1 aprilie, momentul exact în care se împlineau 100 de ani de la semnarea actului de înfiinţare, pulsul acestei aniversări a început să îşi găsească ritmul constant, care va continua de-a lungul întregului an dar şi pe parcursul întregii stagiuni 2021-2022. Săptămână de săptămână, deocamdată în online, spectacolele cele mai cunoscute din repertoriu îşi vor găsi astfel concretizarea. Deocamdată în eter…

Privind cu 100 de ani în urmă, putem vedea cum drumul Operei bucureştene de la înfiinţare la primul spectacol se desfăşura de-a lungul anului 1921. Ca instituţie finanţată de la bugetul statului, înfiinţarea Operei Române din Bucureşti s-a realizat în anul 1921, la 1 aprilie, o contribuţie  importantă în acest sens avându-l ministrul artelor şi cultelor de atunci, poetul Octavian Goga, el însuşi soţul unei soprane celebre în epocă, Veturia Goga. În anul 1921, Societatea „Opera” a primit fondurile necesare pentru a deveni teatru muzical naţional, mai precis Opera Română. Subvenţia primită de Societatea Opera era de 3.100.000 lei, director al Operei de Stat fiind numit cronicarul muzical Scarlat Cocărăscu, în parallel absolvent al Academiei Comerciale, tot el fiind cel care concepea, se pare, în acelaşi an Legea de organizare şi funcţionare a Operelor de Stat.

La 8 decembrie 1921, avea loc spectacolul inaugural al Operei din Bucureşti, premiera operei Lohengrin de Richard Wagner, în montarea regizorului Adalbert Markowski, la pupitrul dirijoral aflându-se George Enescu însuşi. Solişti au fost atunci Romulus Vrăbiescu (Lohengrin), Gheorghe Folescu (Regele), Grigore Teodorescu (Telramund), Grigore Magiari (Heraldul), Elena Ivory (Elsa) şi Elena Roman (Ortrude).

Pentru articolul complet, consultați acest link.